Du har returrett innen 14 dager etter å ha mottatt din Bremseklosser til Bremseanlegg
Mer
Følgende betalingsmåter er tilgjengelige i din Bremseklosser til Bremseanlegg nettbutikk
Mer
Etter å ha plassert din bestilling i vår Bremseklosser til Bremseanlegg butikk, kan du velge din leverandør:
Mer
Skriv inn din e-postadresse og passord
U heeft nog geen account op EUautodeler.co.no? Registrer nu in minder dan 1,5 minuten
Funksjon og levetid på bremseklosser / bremsebelegg
Hver bil har bremseskiver og bremseklosser. De er festet til bremsekalipperen og ved bremsing trykker de mot bremseskiven, slik at hastigheten synker. Bremseklossene er slitedeler, fordi de slites ut når bremsene trykker på bremseskivene. Så, når bør du skifte bremseklosser på bilen din? Bremsene, som er på forakselen, er stadig i bruk, og klossene bør derfor byttes hver 30 000 til 45 000 kilometer. Det bakre bremsekloss-settet er mindre brukt og må bare byttes hver 60.000 kilometer. Legg merke til følgende: desto mer bremseklossene er slitt, jo mindre effektive er de. TRW, JURID, VALEO, BOSCH, BREMBO, LPR og NK tilhører noen av de ledende produsenter.
Hvordan vet du om bremseklossene må skiftes?
Moderne biler er ofte utstyrt med bremseklosser som er utstyrt med en slitasjeindikator, og den sender et signal når det er på tide å skifte bremseklossene. Denne slitasjeindikatoren er en sensor som er utstyrt med en ledning. Når det kommer i kontakt med bremseskiven, oppstår en jordingskontakt og et lys vil lyse opp på dashbordet. Bremseklosser kan skiftes uten behov for å skifte ut bremseskiver, men hvis en bremseskive må skiftes før klossene er utslitt, må både skiver og klosser byttes ut samtidig. Bremsene bør også alltid byttes parvis, fordi ellers vil ytelsen være annerledes og det kan være dødelig.
Bytte og kjøpe bremseklosser
Selv om du ikke trenger å kjøpe originale bremseklosser, må du fortsatt være sikker på at bremseklossene er i samsvar med EU-standarder. Dette betyr at slitasjen kan bare ha en avviksrate på +/- 15%. Videre skal den nye delen komme i en forseglet boks og kjøretøytype skal angis på emballasjen. I tillegg til dette, vil en stor E vise testnummeret. Dessuten må ingen bremseklosser inneholde asbest.